Ne legyenek illúzióink: egy reklámblokk a cseh TV-csatornákon éppoly idegesítő, mint bárhol másutt a világon, unalmas, liftzenével súlyosbított vizuális hulladékok követik egymást, ráadásul, ha lekapcsoljuk a hangot, jó eséllyel nem tudjuk megkülönböztetni egy lengyel, szlovák vagy román reklámblokktól, mert a multik minimum regionálisan ugyanazt a szemetet használják.
Szerencsére azonban vannak üdítő kívételek, szórakoztató és ötletes, sőt zseniális reklámok, melyeken az ember elgyönyörködik, vagy éppen halálra röhögi magát, miközben ellenállhatatlan vágy ébred benne a termék iránt.
Ahogy végignéztem az elmúlt évtized cseh reklámkínálatát, a legjobbakban két közös pontot találtam (bár sajnos sok remek reklámot ki kellett hagynom, mert csak a cseh nézők számára érthetőek, mint pl. a Kofola reklámjai):
1. A megrendelő nem multi, sőt, a top háromból kettő: a szerencsejátékban utazó Sazka és a sörös Budvar, (Kóka-Bokros irgalmazz!), ÁLLAMI tulajdonban van!
2. Az ügynökség vagy kicsi és független, vagy éppen in-house produkcióról van szó.
Következzenek hát a nyertesek, egyszemélyes zsűrim véleménye szerint.
A HARMADIK: Mattoni
A reklám értékét egyáltalán nem csökketi, hogy az ügynökség olasz (mint a megrendelő marketingigazgató is) és a rendező német: cseh a helyszín (Karlovy Vary), a modell (Hana Soukupová) és az autó (Tatra T87). Sajnos, az alapötletet - a szupermodell teste körül örvénylő vízruhát - egy brazil cipőreklámból lopták, de ettől még a film gyönyörű, az ötlet pedig végre méltó felhasználásra került.
A MÁSODIK: Sazka
A szerencsejáték-reklám általában hálás téma, a Sportka nevű lottójátékra pedig különösen vicces filmek születtek. Az ötlet a bugyutaságig egyszerű (az emberek szerte a világon keresik a szerencseszámukat, nekünk itt a Sportka), viszont pár sztereotípiát felhasználva sikerült szórakoztató reklámokat csinálni belőle. Ügynökség nem kellett hozzá, nemzetközi meg pláne nem. Elég volt hozzá egy ügyes rendező.
A MINDENTVIVŐ: Budvar
A két csehofil angol tirpák, Bob és Dave jó ideig volt a Budvar reklámfigurája. A filmek zseniálisan elegyítik a nemzeti büszkeséget, az öniróniát és a hagyományos sörös témákat: a csöcsöket és a focit (illetve jéghokit). A cég állami, az ügynökség helyi (a Kofolát feltámasztó Kaspen), a kampány zseniális. Íme egy bestof.